Stadig flere og flere kjøper seg elbiler og pr. 2023 er andelen ca. 90%. Innen 2025 skal «alle» personbiler som selges nye være elbiler, så om du ikke allerede har en hjemmelader er det vel ikke lenge før…
Vi begynner med noen en elementære begreper:
EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment):
Dette er den tekniske betegnelsen for en elbil-lader. EVSE sørger for at elbilen lades på en sikker måte ved å kommunisere med bilen og kontrollere strømtilførselen.
Kilowatt (kW):
Dette er en måleenhet for effekt, som brukes til å beskrive laderens kapasitet. En høyere kW-verdi betyr at laderen kan levere mer strøm, noe som kan lade bilen raskere. Typisk for en hjemmelader er 7,4 kwh (32 amp).
AC og DC lading:
AC (vekselstrøm) lading er den vanligste formen for hjemmelading. Her omdannes strømmen til likestrøm (DC) av bilens innebygde omformer. DC hurtiglading skjer ved ladestasjoner og leverer strøm direkte til bilens batteri, noe som muliggjør raskere lading.
Type 1 og Type 2 kontakter:
Dette refererer til de to hovedtypene av ladestikk for AC-lading. Type 1 er en en-faset kontakt som vanligvis finnes i eldre eller amerikanske og japanske kjøretøy, mens Type 2 er en mer universell kontakt som støtter både en-faset og tre-faset lading.
Ladehastighet:
Dette uttrykket beskriver hvor raskt elbilen kan lades. Det er avhengig av både EVSE-enhetens kapasitet og bilens ladekapasitet.
Hva kjennetegner en typisk smartlader?
Teknologier:
Moderne hjemmeladere kommer med en rekke teknologier som forbedrer ladeopplevelsen.
App:
Du kan sjekke ladestatus og ladeinnstillinger. Det kan være når bilen er ferdig ladet, hvor mye den har igjen på batteriet, ladestyrke (amp), start og stopp av ladingen osv… Fra app´n styrer man også når bilen skal være ferdig ladet, ukes planer, lading ved maks strømpris, låsing av ladekabel og hvem som får lade.
Wi-Fi- /4G tilkobling:
Noen ladere kan kobles til hjemmenettverket ditt, noe som lar deg overvåke og kontrollere ladingen via en smarttelefon-app.
Tidsstyring:
Mange ladere lar deg programmere ladingen til å skje på bestemte tider og at bilen skal være ferdig ladet kl: 08:00 når du skal på jobb. Da er ikke bare batteriet ladet, men har også en høyre temperatur (det utvikles varme når batteriet lader), slik at rekkevidden blir bedre – spesielt om vinteren. Batteriet fungerer optimalt ved en temperatur på ca. 25 grader.
Smartlading:
Smartlading innebærer at du ikke selv velger ladetidspunkter, men at en tredjepart henter inn de laveste strømprisene fra Norpool og setter opp ladeintervaller for deg. I tillegg velger de fleste å fortelle laderen at bilen må være klar og fulladet til et gitt tidspunkt.
Lastbalansering:
Lastbalansering i hjemmeladere fungerer som en intelligent strømstyring som sikrer at når du lader elbilen, bruker den bare den strømmen som er til overs. Det er som å ha en personlig elektrisitetsmanager i hjemmet ditt som hele tiden passer på at strømforbruket er innenfor det hjemmets nett kan håndtere. Så hvis mange apparater er i bruk, eller flere ladere reduserer den strømmen til ladingen for å unngå overbelastning. Når andre apparater bruker mindre, øker den igjen strømmen til lading. Dette holder strømregningen nede og sikrer at du ikke mister strømmen hjemme.
Solcelle/egenprodusert strøm:
Med en smart lader og en kontroller,- overvåker du energiflyten i strømnettet. Da vil f.eks din egenproduserte strøm brukes mer effektivt ved å bruke overskuddstrøm i anlegget til å lade bilen. Da slipper man nettleie og sparer i snitt 50 øre pr. kwh. Du lader da med ren og fornybar energi, uten strøm fra nettleverandøren din samtidig som du balanserer energiforsyningen – etterspørselen i nettet.
Så, det kan være mange fordeler med en smart lader og det ikke minst spare penger på å lade når strømprisen er på sitt laveste. Bakdelen med smart strømstyring er at bilen ikke alltid starter å lade før senere grunnet dyr strøm. Gitt situasjon hvor du må ut å kjøre og bilen ikke har ladet, kan det hende at du ikke har nok strøm.
Hvordan gjøre en ikke smartlader da smart:
- Bilen din må være tilkoblet (OTA – Open Travel Agent) med 3G/4G/5G.
(De fleste nye biler er det, og du har da typisk merkespesifikk app som du kan kommunisere med bilen)
- Du må ta i bruk 3-parts app:
Tibber, Fjordkraft m.fler. Det krever da at du da kjøper strøm fra noen av disse.
Bruke frittstående app´er som Vool eller Monta.
Når du har sjekket at bilen er «tilkoblet» og bestemt deg for hvilken 3-parts app du vil bruke, skjer følgende:
Vi tar her et eksempel med bruk at Vool app´en:
Steg 1: I appen finner du legg til ny bil.
Steg 2: Finn ditt bilmerke og modell.
Steg 3: Vi valgte en Volkswagen og legger inn brukernavn og passord som er det samme som du bruker når du logger deg på i bilens egen app:
Steg 4: Da er bilen tilkoblet app`n og du har en «Smart lader». Her kan du styre de fleste funksjoner som tidsstyring, smartladning, start & stopp, batteri nivå og hvor mye du har ladet i kwh. (PS! Begrensninger kontra en smartlader er lastbalansering (vil fungere med Tibber), det er ikke mulig med styring av solcelle/egen produsert strøm, begrense hvem som kan lade og justering av ladestyrke).
(Vool app´n kommer på norsk ila Q1 2024)
Vi håper denne bloggen var nyttig og kan være til hjelp ved valg av smart eller ikke smart lader.
–
Evkabel.no har solgt ladekabler og ladeutstyr siden 2017 og har fokus kvalitetsprodukter og stort utvalg. Vi er fremoverlente og ser alltid etter nye og spennende produkter i vår nettbutikk. Kom gjerne innom og les nyheter i ny og ne. Her vil vi skrive om det som skjer i markedet for elbil lading.