Tesla Model Y er Norges mest solgte bil og det er derfor mange som trenger takstativ til både ski, kajakk, takbokser osv…
Prinsippet for disse stativene er at det er ikke er Rails eller annet å feste stativet til, men ett klips som skyves under glasstaket og inn under en metall-braket. Altså,- en egentlig lite egnet måte å feste takstativ føttene til taket på, men det er nå engang slik Tesla har designet dette.
Dette medfører at sjansen for sprekte glasstak, så absolutt til stedet hvis man IKKE følger bruksanvisningen nøye! Dette gjelder både de originale stativene til Tesla eller stativet produsert av andre eller såkalte uoriginale stativer.
Typiske feilkilder:
- Glasstaket har en sprekk fra før (som ikke er oppdaget).
- Montering i minusgrader.
- Bommer med klipset ved montering.
- Bruker metalverktøy for å «fjerne gummilisten» når klipset skal monteres.
- Trekker til for løst.
- Trekker til for hardt.
- Glemmer og etterstramme.
En generell regel når stativet skal monteres første gang er at det brukes ca. 3 Nm dreiemoment. Dreiemoment, ofte målt i Newton-meter (Nm), er en kraft som får et objekt til å rotere rundt en akse. Forestill deg at du bruker en skiftenøkkel for å skru en bolt. Kraften du legger på skiftenøkkelen, kombinert med lengden på skiftenøkkelen, skaper dreiemoment. «Newton-meter» er enheten for dette. Hvis du legger en kraft på 1 Newton på enden av en 1 meter lang stang, skaper du 1 Newton-meter (Nm) av dreiemoment.
3 Nm er ikke så mye kraft og det er derfor ekstra viktig og etterstramme etter noen mils kjøring. Det er akkurat det samme prinsippet som gjelder når det blir byttet dekk/felger. Og som de fleste vet er det føreren av bilen som har dette ansvaret, – ingen andre å skylde på hvis stativ eller hjula faller av!
Det du nå lurer på er kanskje hva som skiller disse stativene fra hverandre originalt, versjon 1,2 eller 3.
Typiske fiender til et takstativ er støy (lyd) og korrosjon (rust).
Støy:
Det vi kan si med engang er at ALLE tak stativ lager støy i mer eller mindre grad. Her har det blitt gjort forbedringer i fra det første stativet versjon 1, videre forbedret i versjon 2 og versjon 3. Det som er viktig for å minimere støy er at alle skjøter er så tette som mulig, slik at luften ikke trenger inn og skaper typiske «plystrelyder». Være derfor nøye med at gummilisten i railen tetter godt ut mot festeføttene og festefoten også tetter godt mot bilen og gummilisten mellom glasstaket og karosseriet. Her virker det som det originale stativet har gjort en noe bedre jobb enn de uoriginale, men versjon 3 skal nå stort sett være på høyde med Tesla sitt.
Korrosjon (rust):
Korrosjon er nedbrytningen av metaller forårsaket av kjemiske reaksjoner med omgivelsene, som rusting av jern eller aluminium. Dette skjer ofte i nærvær av fuktighet og oksygen, og kan forsterkes av salt og forurensning. Korrosjon svekker metall og kan føre til strukturelle feil, noe som gjør forebygging viktig. Også her har det blitt gjort forbedringer underveis og siste versjon 3 er nå hele foten lakkert slik at «saltlaken» fra våre typiske vinterveier ikke får så godt feste på bart metall. Det originale stativet ser ikke ut til å hatt utfordringer med korrosjon. Se bildet for forbedringer gjort mellom versjon 2 og versjon 3:
Vi har også valgt å legge ved kobberpasta bruk på festemutter og vi har valgt å droppe låser som også er ett problem og korroderer.
Håper dette gav noen gode svar og tips, som du kan tenke over når du kjøper deg et takstativ til din Tesla Model Y. Husk uansett å lese og følge monteringsanvisningen som følger med NØYE!
–
Evkabel.no har solgt ladekabler og ladeutstyr siden 2017 og har fokus kvalitetsprodukter og stort utvalg. Vi er fremoverlente og ser alltid etter nye og spennende produkter i vår nettbutikk. Kom gjerne innom og les nyheter i ny og ne. Her vil vi skrive om det som skjer i markedet for elbil lading.